Aldente

Fra fjord og jord til bord (og fest!)

Fra fjord og jord til bord (og fest!)

Grafisk profil, visuelt konsept og skiltsystem
gladmat

Bakgrunn

I løpet av 20 år hadde Gladmat bygget seg opp til å bli en stor begivenhet for både fagfolk og vanlige sultne, og en viktig merkevare lokalt, regionalt og nasjonalt. Likevel hadde de ingen etablert grafisk profil, ut over logoen i hele 12 ulike farger og en fargepalett. Dermed ble det utviklet nye visuelle elementer fra år til år, noe som ga lite gjenbruk av materiell og svak visuell merkevarebygging.

De siste årene har festivalen også vokst fysisk, ut over området rundt Vågen i sentrum, og videre mot øst, til Nytorget. En analyse fra Léva Urban Design viste at stadig flere festivalgjengere brukte festivalen på ulike måter, og at det kunne være vanskelig å orientere seg i alle tilbudene og de ulike temaområdene.

Gladmat hadde altså bruk for et visuelt konsept som kunne fungere over flere år, samtidig som hvert års spesifikke tema enkelt skulle kunne kommuniseres. Det visuelle konseptet måtte også være enkelt å bruke for den lille organisasjonen, på alt fra sosiale medier til sponsormateriell. I tillegg trengte de et system for å bedre besøksopplevelsen og gjøre det enklere for folk å finne frem.

Løsning

Det første vi gjorde var å stramme opp og utvikle Gladmats profilmanual som skal ligge i bunn av all kommunikasjon. Hovedlogoen beholdt vi som den var, med unntak av en liten forenkling og ny hovedfarge. Hovedfargen benyttes hele året, mens selve festivalen har en egen farge som fornyes hvert år. Vi etablerte også en helt ny og mer oppdatert fargepalett.

For å kunne ivareta kommunikasjon rundt både maten, produsenten, matfaget – og festivalen – begynte vi å bygge opp en profilbyggende fotobank bestående av foto fra disse ulike områdene (jord, fjord og festival), sammen med fotograf Tord Paulsen. I tillegg har vi utviklet enkle, litt surrealistiske illustrasjoner sammen med illustratør Helen Brox og en rekke ulike grafiske former som til sammen skaper et univers rundt festivalens overbyggende tema – mat. Konseptet er lett å variere – med enkle grep kan festivalen endre på og tilføre nye elementer fra år til år, og samtidig snakke om det som er årets tema. (2019 = vekst)

Det nye skiltsystemet i tre, som er utviklet i tett samarbeid med Léva Urban Design, bidrar til å gjøre det litt lettere å orientere seg, og litt lettere å beholde de lave skuldrene i selskap med 250 000 andre. De solide skiltene kan gjenbrukes i mange år, og erstatter en haug med bannere som tidligere stort sett gikk i søpla når uken var omme. Skiltene er laget av furufiner av Vågane og Viste, før design ble printet på av Allkopi.

Foto: Tord Paulsen 

Illustrasjoner: Helene Brox


Ny fargepalett

Typografi

Helene Brox' illustrasjoner er med på å skape et eget Gladmat-univers

Illustrasjonene kan enkelt bygges på år for år

Grafiske elementer som kan tas ut i alle flater – både digitale og fysiske

Program

Synlige i sentrum før og under festivalen

Hilsen fra Gladmat på skjermene ved bagasjebåndet på Sola flyplass

Hilsen fra Gladmat på skjermene ved bagasjebåndet på Sola flyplass

Hilsen fra Gladmat før avgang på Sola flyplass

Foto: Tord Paulsen 

Foto: Tord Paulsen 

Foto: Tord Paulsen 

Foto: Tord Paulsen 

Digitale og trykte annonser før og under festivalen

Gladmat-nett fra Bokhari bidrar til at jenter i byen Sultanabad i Pakistan kan være med å bestemme over sin egen framtid

Foto: Tord Paulsen 

Det nye skiltsystemet som er utviklet i nært samarbeid med Leva Urban Design, gjør det enklere å finne frem i mylderet

Foto: Tord Paulsen 

T-skjortene gjorde det enkelt å kjenne igjen ansatte og frivillige 

Foto: Tord Paulsen 

Skjermer

Foto: Tord Paulsen 

Foto: Tord Paulsen 

Foto: Tord Paulsen