Aldente

Skikkelig mat siden 1949

Skikkelig mat siden 1949

Visuelt uttrykk og kommunikasjonskonsept
lura turistheim

Bakgrunn

Historien forteller at Lura Turistheim de første tiårene kun annonserte én gang i året, for å fortelle at de hadde stengt 1. juledag. Hjemmelagde kjøttkaker og håndformede komler solgte seg selv, og hovedgrunnen var sannsynligvis at de aldri forandret på noe som helst, verken mat eller omgivelser. Da de i 2016 så seg nødt til å pusse opp moderrestauranten, valgte de å pusse den opp helt lik som den hadde vært siden 1949: Brun, folkelig og hyggelig. 

Men: Samtidig som færre og færre steder tilbyr norsk tradisjonsmat, er Luras antatte hovedmålgruppe, de «godt voksne», i ferd med å forsvinne, av naturlige årsaker. Eller? Lura Turistheim ba oss utvikle et fleksibelt og posisjonerende visuelt uttrykk og konsept som rigget merkevaren for kommende generasjoner. Konseptet skulle selvsagt fungere på både merkevarebyggende og salgsutløsende aktiviteter og være en «rød tråd» gjennom Luras mange kanaler: Nettside, kampanjer, annonsemateriell, sosiale medier, lokaler, biler, emballasje og så videre.

Løsning

Vi skapte et uttrykk som sto i stil med produktet for øvrig: Tradisjonsrikt, stolt og velsigna uhipt. Uten planer om å fornye seg. Logoen hadde i alle år bestått av en stilisert variant av bygget som huser den første restauranten. Vi lot hovedlogoen være, med unntak av en liten oppfriskning. I tillegg laget vi en skriftlogo som kunne brukes der hovedlogoen slåss med andre elementer. 

Den nye fargepaletten er hentet fra femtitallet, glanstiden for kokte poteter og saus og mødre med middagen klar. Hovedfargen, som allerede var blå, ble kun dratt en anelse mer mot tradisjoner og trygghet og litt bort fra følelsen av billigkjede.  

Fonten, Theinhard, er enkel, ujålete og lett å lese, også med lavt blodsukker. Rutemønster og tekstboks med samme form som bygget ble gode tilleggselementer i profilen

Fristende bilder av maten, plassert på det som kunne vært stuebordet ditt (eller bestemor sitt), sammen med kokkene som faktisk lager all denne gode maten helt fra bunnen av, ble en viktig del av historiefortellingen om hjemmelaget mat. 

Foto: Tom Haga


Hovedlogo

Fargepalett hentet fra femtitallet

Et kjøkkenhåndkle? En duk på bordet?

Skikkelig mat er laget for hånd av flinke folk

Gavekort

Laget for hånd

Lokale råvarer 

Vel bekomme!

Det skal være enkelt å bestille skikkelig mat på luraturistheim.no