GLADMAT

Fra fjord og jord til bord – og internet!

Gladmat er Norges største matfestival og har gjennom 20 år bygget seg opp til å bli også en av nordens ledende matfestivaler. 

I 2019 fikk Gladmat ny festivalsjef og Aldente fikk jobben med å utvikle en ny profil, et visuelt kommunikasjonskonsept som skulle være overbyggende for festivalen og bidra til å befeste Gladmat og Rogaland som landets viktigste arena for matutvikling.

Profil og kommunikasjonskonsept skulle underbygge Gladmat som den store og viktige matfestivalen den er, samtidig som festivalen skal oppleves som folkelig, autentisk og lokalt forankret. Konseptet skulle kunne brukes over flere år, men tilpasses hvert års tema og alle de ulike tilbudene og ulike temaområdene. Profil og konsept skulle fungere som en rød tråd i et visuelt virvar av utstillere og profiler selvfølgelig og også fungerer godt i alle kjøpte og egne flater – print, digitalt og tredimensjonalt som for eksempel scener, telt og skilting. Profilen og konseptet skulle også bidra til at ulike målgrupper med ulike behov finner "sin" Gladmat. 

Med profil og konsept i bunn, er det blant mye annet utviklet nettside, profil- og markedsmateriell, gjenbrukbart skiltsystem.

Ny hjemmeside for Gladmatfestivalen.

Festivalprogram og mobilversjonen av nettsiden.

Mobilversjon av nettsiden.

Analogt kart over Gladmatfestivalen som publikum lett kan orientere seg etter – i tillegg til digitalt kart som ble lansert i 2022.

Visuell identitet anno 2021-festivalen.

Visuell identitet anno 2021-festivalen og miljøstasjonen som ble lansert i 2021. Miljøstasjonen kan du lese mer om i Gladmat bærekraftrapport 2022

Visuell identitet anno 2021-festivalen.

Visuell identitet anno 2019-festivalen.

Visuell identitet anno 2019-festivalen.

Visuell identitet anno 2019-festivalen.

T-skjorter for de frivillige - i god kvalitet slik at de kan gjenbrukes i mange år.

Gjenbrukbart skiltsystem som ble lansert i 2019.

Gjenbrukbart skiltsystem som ble lansert i 2019.

Videreutvikling i 2021 av det gjenbrukbare skiltsystemet: skilting i bydelene.

Skilt til Gladmatløypene.

Den oransje tråden gjenbrukes år etter år.

I 2022 ble det bygget 8 nye miljøstasjon etter den vellykkede lanseringen i 2021.

Miljøstasjonene skal være godt synlige for festivalpublikum.

Den fabelaktige festivalsjefen Maren Skjelde!

Team

Aldente har utviklet kommunikasjonsstrategi, profil- og visuelt konsept, profilelemeneter, hierarki- og nettsidedesign.
Vi har også designet utviklet alt markedsmateriell sammen med tekstforfatter
Elin Bergsåker Aspøy.
Aldente står også for fasilitering, kartlegging, struktur og kommunikasjon av bærekraftsarbeidet for festivalen.

Leva Urbandesign leverte i 2019 en «byanalyse» som ga et godt grunnlag for konkrete tiltak knyttet til bevegelse/flyt, konseptområder og orientering.
Basert på denne analysen har Aldente og Leva utviklet det profilbyggende og gjenbrukbare skiltsystemet.

Gjennom Tipi Innovasjon-partnerskap og en rekke workshops våren 2021 utviklet Aldente sammen med Leva Urbandesign, Good Ventures og Being Mindful
en sirkulær plan og aktiviteter for festivalen.

Basert på dette arbeidet utviklet Aldente i 2021 miljøstasjoner.

Helen Brox i Heia Klubben har laget de fine illustrasjonene. Tord Paulsen står bak den supre fotobanken. Mari Hult er sjef for tekstene på på gladmat.no

Vågane & Viste har laget alt trematerialet til skiltsystem og miljøstasjoner, mens Allkopi har printet designet på.

Hurra for gode, langsiktige samarbeid!

Forrige
Forrige

IVAR IKS | Sirkulært direktørkontor interiør

Neste
Neste

GLADMAT FESTIVALEN | Bærekraftsrapport