VISIT REGION STAVANGER

Edge of Norway – konsept for posisjonering av Stavanger-regionen og verktøykasse for utvikling av turismeprodukter

Høsten 2021 var jeg i et møte med Gunhild i Visit Region Stavanger for å treffe Sigrid Hoem fra Gyger. Sigrid var hyret inn for å lede det store innovasjonsprosjektet som skulle munne ut i et nytt overbyggende turismeprodukt for hele regionen. Prosessen skulle baseres på Innovasjon Norges RISS verktøy som både er en prosess og en verktøykasse for strategisk opplevelsesutvikling, markedsføring og kommunikasjon. Sigrid hadde ansvar for utviklingen av RISS-verktøyet i Innovasjon Norge og er rå på slike prosesser.

Etter å ha jobbet med kommunikasjonsstrategi og markedsføringskonsepter for Visit Region Stavanger siden 2018, var det en stor glede å bli invitert med på dette prosjektet.

Helt ærlig inviterte Aldente seg selv med, noe jeg aldri har angret på. Vi oppdaget raskt at vi har utfyllende kompetanse, nyter å jobbe sammen og får frem det beste i hverandre. Så godt var samarbeidet at vi har utviklet en tjeneste sammen for utvikling av opplevelser og produkter. Dette kan du lese mer om på Tipi Innovasjon. Resultatet vi har skapt sammen har i seg potensiale til å posisjonere hele regionen, ikke bare innen reiseliv. Det er vi ublygt veldig stolte over.

Hvorfor prosjektet ble iverksatt av Gunhild og hennes partnere:

Våren 2021 sto reiselivet i regionen midt i pandemien som du sikkert husker, med lavt aktivitetsnivå og stor usikkerhet knyttet til hvordan krisen ville påvirke markedet og reiselivsaktørene framover. Reiselivet var i sterk vekst da pandemien traff i mars 2020, og ble hardt rammet. Rett før jul i 2020 vedtok Rogaland fylkeskommune en ny nærings- og innovasjonsstrategi der reiseliv og opplevelse samt mat ble utpekt som to av fire satsningsområder.

Mange av kommunene i regionen løftet også opp reiseliv som et viktig satsningsområde. Stavangerregionen har lang tradisjon for å bruke kriser til å se framover og utnytte de nye mulighetene og endringene som kriser fører med seg. Derfor ble RISS-prosjektet satt i gang. Målet med prosessen har vært å utvikle en posisjon og konsepter som gir oss nye måter og nye perspektiv på opplevelsene vi har i regionen, og nye grunner til å besøke regionen hele året, og ikke minst gode grunner til å bli lenge.

RISS er en prosessverktøy utviklet av Innovasjon Norge under ledelse av Sigrid. En systematisk og strukturert måte å finne, forme og forsterke opplevelser og kommunikasjon på gjennom 6 faser.

I oppdraget for Region Stavanger har vi benyttet de 3 første fasene, så langt.

Det har vært gjennomført 7 samlinger med bred deltakelse fra medlemmer i hele regionen.

Medlemmenes forventninger til RISS-prosjektet: Samarbeid 
Produktutvikling
Felles historie og identitet 
Verktøykasse 

Edge of Norway ble utviklet i et tett samspill med medlemmene i Region Stavanger, både næringsaktørene og kommunene. Vi har gjennomført 7 samlinger med bred deltakelse fra medlemmer i hele regionen, 3 felles samlinger for alle, samt lokale samlinger i Egersund, Gjesdal, Stavanger og Sandnes.

I tillegg har vi reist rundt i regionen og gjennomført en grundig kartlegging, både fysisk og digitalt. Edge of Norway, og konseptene som bygger opp under posisjoneringen, har vokst frem gjennom denne prosessen og er godt forankret hos medlemmene.

Målet med prosessen har vært å utvikle en posisjon og konsepter som gir oss nye perspektiv på opplevelsene vi har i regionen, og nye grunner til å besøke regionen og bli lenger.

Under kan du se noen glimt fra den første workshop på Solastranden Gård i november 2021.

Stort engasjement av grupper satt sammen med ulike aktører fra kommune og reiselivsnæringen.

Workshop som kartlegger ulike aspekter av de ulike områdene i regionen.

Sigrid Hoem og Kristin Koll har hatt faglig ansvar for fasilitering, workshops og utvikling av Edge of Norway konseptet og verktøykassen, basert på Riss-verktøyet.

Et supert samarbeid med oppdragsgivere Gunhild Vevik fra Region Stavanger, Filip Aven fra Avinor og Thomas Bergeland fra Rogaland Fylkeskommune.

Utforskning, nysgjerrighet og lytting er alt vesentlig del av en slik innovasjonsprosess. I fellesskap har vi reist, opplevd, smakt, pratet med folk, blitt guidet av eksperter, sett filmer, besøkt museum, lest bøker, diskutert aktuelle lokale saker, saumfart statistikk, bladd i bygdebøker, lyttet til podcast, sett igjennom NRKs rikholdige arkiver og perler på YouTube, opplevd teater, kjent vinterstormen på kroppen, vårsola i ansiktet, vandret langs strender, svaberg, fjorder, gater, tråkket i snøen og sugd inn inntrykk på alle plan. Underveis har vi systematisert, dokumentert, skissert og ikke minst testet ut, fylt på og gjort om etter samlingene med medlemmene.

Ut av alt dette vokste Edge of Norway og de ulike måtene å oppleve vår kant på; Pushing the Edge, Enjoy the Edge, Explore the Edge og Step back from the Edge. Noe for en hver smak, satt i system.

Bruker vi ikke nok til til å gå på oppdagelsesferd i stedene våre og potensialene som allerede er der, kan vi gå glipp av av mulighetene for innovasjon som ligger rett foran nesen vår. Å være på oppdagelsesferd i sin egen region sammen med Sigrid, er noe alle bør prøve.

At Jæren betyr kant og at det faktisk er et helt konkret sted, oppdaget Kristin under et fotoopptak med Anita Hamremoen for Visit Region Stavanger i 2020. Takk til Anita! Foto: Anita Hamremoen.

Å utforske er mer enn en metode, det er en holdning om å bruke TID for å forstå omgivelsene våre i all sin fullkomne kompleksitet.

Innovasjon er en kontinuerlig  nysgjerrighetsprosess som sjeldent blir som planlagt.

Fra en lang forklaring i 2018 til en presis og offensiv posisjonering fra og med 2022.

I boken Byen som formet Norge kaller Sven Egil Omdal Stavanger som byen på kanten av Norge, og peker på Nysnø som ligger helt ytterst på kanten, i spissen av de nye grønne næringene. Og trekker paralleller til alle de andre gangene Stavanger har lagt fremst på kanten av innovasjonsbølger de siste 200 år.

Rogalendingene er kjent for en sterk entreprenørånd, for å gripe mulighetene som byr seg og utnytte ressursene vi har rundt oss. Her er det ingen som sier at det ikke går. Tvert imot, her feirer man de som tar sjansen, de med et ekstra gir og stor innsatsvilje.  

Vi som bor og lever på denne kanten av Norge kan altså stolte kalle oss Edge of Norway: 

På kanten av Norge der salte bølger og høy himmel, fjelltopper og fjordmagi, jordnær historie og nye impulser, levende byer og rikt kulturliv, lange dager og langstrakte strender møtes.

Og viktigst av alt: Her møter mennesker minner for livet.

Edge of Norway og kjernefortellingene ligger i bunn av alle reiselivsaktørenes produkter, opplevelser og tilbud

Kjernefortellingene skal beskrive egenskaper som kjennetegner og har formet Stavanger-regionen, og viser hvordan de kommer til uttrykk. Kjernefortellingene gir klangbunn til Edge of Norway, og viser hvorfor det er en treffende oppsummering av atmosfæren og stemningen i regionen.

Fortellingene oppsummerer, hver for seg og sammen, verdiene, holdningene, historien og kulturen vi har felles, og hvordan omgivelsene har satt sitt preg på kultur, næringsliv og væremåte. Les mer om kjernefortellingene her.

Kjernefortellingene gir klangbunn til Edge of Norway.

Edge of Norway-kompasset er utviklet med utgangspunkt i Innovasjon Norges internasjonale målgruppestudier. Kompasset bygger bro mellom opplevelsene som finnes i regionen og behovene som finnes i markedene.

For å teste Edge of Norway-konseptet lette vi etter bevis for om dette stemmer innen natur- og kulturopplevelser, mat og drikke og næringsliv i hele regionen, plassert inn i kompasset. Vi ville også kartlegge opplevelser og lokale produkter som viser hvordan de ulike kompassretningene/hjørnene spiller seg ut i ulike deler av regionen. Skisser på dette ligger på Edge of Norway toolbox (man må være medlem for å logge seg inn).

Innenfor hver av kompassretninger (Push, Enjoy, Explore og Step Back) har vi utviklet 12 ulike konsept med forslag til kombinasjoner av produkter, tjenester og opplevelser som kan formidles ut i markedet.

Fra workshopen i Dalane i mars 2022.

4 av de 12 Edge of Norway konsept som er utviklet, ett hvor hvert hjørne i kompasset

Til hver konsept anbefales det å koble på tips og råd til hvordan man kan ta bærekraftige valg, spennende veivalg, handle lokalt, reise sikkert, og hvor man kan lære noe nytt og bli kjent med mennesker, natur, kultur og næringsliv på denne kanten av landet.

Basert på medlemmenes forventninger om en vertøykasse for Edge of Norway ble det besluttet å utvikle en digital verktøykasse. På Edge of Norway toolbox kan man lese om bakgrunnen for prosjektet og finne praktisk informasjon om hvordan medlemmene i Region Stavanger kan bruke de ulike elementene for å utvikle reiselivsopplevelser hvordan Edge of Norway skal implementeres frem mot 2025.

Basert på Edge of Norway og den dyptgående undersøkelsesfasen, er det utviklet 15 ulike “gryteklare” konsepter, samt en prosessbeskrivelse for hvordan man går frem i utviklingen av disse nye opplevelsene.

Deler av dette er kun tilgjengelig for medlemmer.

Her kan du se Edge of Norway toolbox

Her kan du se verktøykassen vi har utviklet for at medlemmene til Visit Region Stavanger skal kunne utvikle nye produkter basert på Edge of Norway-konseptet.

Våren 2022 lagde vi den første filmen basert på Edge of Norway: “Kom til vår kant!:

På kanten av Norge møtes salte bølger og høy himmel, fjelltopper og fjordmagi, historie og nye impulser, levende byer og rikt kulturliv, lange dager og langstrakte strender. Velkommen til Stavanger-regionen, Edge of Norway!

Filmen er utviklet av Aldente i samarbeid med Sigrid Hoem, Elin Sola, Moxey og Sweet Music. Skuespiller: Marianne Holter.

Sigrid Oterholm Hoem og Kristin Koll er teamet bak Edge of Norway.

Sigrid var med på utviklingen av RISS-verktøyet i Innovasjon Norge og har gjennomført flere tilsvarende prosesser for andre destinasjoner. Kristin har jobbet med kommunikasjonsstrategier og markedskommunikasjon for Visit Region Stavanger og andre destinasjoner i en årrekke.

Inspirert av det usedvanlig gode samarbeidet i forbindelse med Edge of Norway har vi utviklet en felles tjeneste for deg som ønsker hjelp til å utvikle og kommunisere opplevelser og tjenester.

Les mer på Tipi innovasjon

Team

Sigrid i Gyger og Kristin Koll i Aldente har hatt faglig ansvar og har stått for fasilitering, workshops og utvikling av Edge of Norway konseptet og verktøykassen, basert på Riss-verktøyet.

RISS er utviklet av Innovasjon Norge av blant andre Sigrid, med mål om å videreutvikle lokale og regionale turismekonsepter- og produkter.

Oppdraget er gjort i tett samarbeid med oppdragsgivere Gunhild Vevik fra Region Stavanger, Filip Aven fra Avinor og Thomas Bergeland fra Rogaland Fylkeskommune. Gunhild Vevik i Region Stavanger har vært prosjektleder.

Utviklingsprosjektet var finansiert av et partnerskapet mellom Stavanger kommune, Sola kommune, Sandnes kommune, AVINOR, Rogaland fylkeskommune, LYSE ASA, Innovasjon Norge og Visit Region Stavanger.

Forrige
Forrige

KREATIVT STAVANGER / Sirkulærfestivalen 2023

Neste
Neste

TD VEEN / Nettside for impactinvestor