IVAR IKS

Don’t DO it

Det vi kaster i do, ender opp hos IVAR. For mye fett og fiber tetter avløpsrørene. Blir det skikkelig store forstoppelser, må anlegget repareres. Det er dyrt, og en unødvendig bruk av skattepenger. Dette hadde i alle år vært underkommunisert fra IVARs side. De færreste opplever at det får konsekvenser å kaste ”galt” i do, og tenker dermed at rørene tåler det. Ikke minst viderefører mange av oss antakelser, hjemmelagde regler og rykter til barn, venner, arbeidskolleger og venner. Nå ville IVAR for første gang gå bredt ut og si hva som kan gå i do og hva som skal kastes i søppelet.

– Vær kompromissløse! sa vi. Ikke si at litt saus kan gå, noen q-tips er ikke så farlig. Dropp pekefingeren, appeller til folks mulighet for å være med og hjelpe. Hovedbudskap: Don’t DO it! Kun tre ting skal I do. Dopapir er den ene. Mobilspillet Don’t DO it som selvsagt kunne lastes ned gratis på både App Store og Google Play ble en morsom måte å få inn budskapet på, mens fyllannonsene i Stavanger Aftenblad sørger for å spre budskapet også til de som leser mer enn de spiller. Vil du lære mer om hva og hvorfor, klikker du deg inn på dontdoit.ivar.no. Spillet ble lansert med brask, bram og fis i Stavanger sentrum en lørdag i august, med turnering, t-skjorter i premie og skrapelodd til folk på lørdagshandel. På Facebook sikrer en grundig strategijobb og postplan at folk liker, deler og lærer hva som skal i do i tiden som kommer.

De tre første månedene ble Don’t DO it spilt 40 000 omganger – en fantastisk åpning. En markedsundersøkelse som ble gjort to år etter lanseringen viste at 58 % av de spurte hadde lagt merke til kampanjen. Og, best av alt: Den viste en økning på nesten 20 prosentpoeng på de som sier at en ikke skal kaste noe i do som ikke hører hjemme der.

Spillet fortsetter å engasjere også etter at nyhetens interesse er forbi: I perioden 2014-2018 ble spillet lastet ned 11 970 ganger og spilt 323 761 ganger.  

Don’t DO it har vunnet flere priser: Gull i kategoriene Kampanje og Interaktiv identitetsdesign i Sterk Reklame, og diplom i Visuelt i kategorien Kampanje. Aldente har også mottatt en henvendelse fra en dansk nasjonal aktør om muligheten for å oversette spillet til dansk. Fortsettelse følger!

Den som vil vite mer, kan gå videre til kampanjesiden.

Eller bli med Leif ned i kloakken.

Don't DO it på Facebook

Skrapelodd og klistremerker til lanseringen.

Fyllannonser i Stavanger Aftenblad.

Lansering i Stavanger sentrum.

- Hvem er best på dass?

En kommende brud har fått ny t-skjorte.

Stapp hodet i do!

Få hele kampanjen presentert på ett minutt og syv sekunder.

Team

Aldente sto for kommunikasjonsstrategi, grafisk profil og kampanje.

Spillet utviklet vi i nært samarbeid med Last Friday.

Illustrasjonene har Uglylogo / byHands laget og lyden står Håvard Rosenberg / Sweet Music for.

Forrige
Forrige

VINDMØLLEBAKKEN | Kampanje i forbindelse med salgsstart av Vindmøllebakken bærekraftig bofellesskap

Neste
Neste

MATMAGASINET | Reprofilering av restauranten i Ledaalparken