IULL

Ull på tur og fest!

iUll designer og strikker varme, vakre helårsprodukter i myk merinoull på en liten fabrikk i Stavanger. Fabrikken består i det daglige av 60 kvadratmeter gulvplass, noen hundre kilo garn, ett menneske, tre strikkemaskiner og noen symaskiner.

Husflidshåndverker og gründer av iUll, Ingvild Kverneland, ble tidlig inspirert av sin farmors kjærlighet for strikking. Mens barndomsvennene leste tegneserier på sengekanten, satt Ingvild med strikketøyet. Hun strikket og strikket. Og strikket.

I 2011 fikk hun sin egen strikkemaskin. Siden 2016 har Ingvild strikket på heltid, med full drift og produksjon. I 2019 flyttet Ingvild verkstedet fra husets kjeller til et næringslokale på Åsen i Stavanger, der det nå satses videre på varme og vakre helårsprodukter i merinoull. I sammenheng med denne satsingen, og de mål styret med styreleder og investor Sissel Leire satt seg, ble det også behov for å profesjonalisere markedsarbeidet; ny nettbutikk og reprofilering av iUll.

Aldente har stått for kommunikasjonsstrategi, reprofilering, ny nettbutikk - og starten på en grønn strategi. Logoen ble løst som en modernisering av den eksisterende logoen hvor to masker var sentrale, fargepalettene er lagt tett opp til fargetoner man finner igjen i norsk tradisjonshåndverk med brunt som hovedfarge. Fotograf og fotomaner ble valgt for å underbygge produktenes rene, sanselige og vakre kvalitet - i utforskende lek med iUlls unike fargepalett. iUlls basisproduktene er like fine på hjemmekontoret som i skogen, på sykkeltur, seilbåt og sommerfest.

For nettbutikken ble nettbutikk løsningen Shopify valg. Ikke bare for løsningens rene design, men også for at Ingvild gjennom denne fikk en fleksibel nettbutikk som "snakker" med regnskapssystemet hennes slik at hun til enhver tid enkelt har kontroll på varelager.

Gammel og ny logo.

iUll logo i positiv og negativ versjon.

iUlls profilfoto er tatt på Jæren i morgen- og ettermiddagslys.

Logosymbol.

Logo og profilfoto.

Fargepalett.

iUlls nettbutikk ved lansering. (Denne er redesignet av kunde i etterkant).

På Revetangen klokken fem om morgenen.

iUll finnes i et unikt fargepalett.

Minifolder og kort. Foto: Anita Hamremoen

Team

Aldente står for kommunikasjonsstrategi, visuell identitet, styling og fotoregi. Elin Bergsåker Sola har skrevet de fine tekstene og Anita Hamremoen (som fikk oss til å stå opp før foglane for å rekke det vakre lyset på Jæren) har tatt de vakre bildene. Ludvig i Kahuna har hatt fast hånd på teknisk opprigg av butikken. Takk for lån av rekvisitter Faded!

Forrige
Forrige

VISIT REGION STAVANGER | Destinasjonskampanje - kortreist byweekend med Arne Hjeltnes

Neste
Neste

BELLIES | Visuell identitet plantebasert restaurant